Recensie: Ready Player one van Ernest Cline

Titel: Ready Player one
Ernest Cline
364
Querido’s uitgeverij

We schrijven 2044. Sinds de Grote Recessie leeft een aanzienlijk deel van de wereldbevolking in diepe armoede. Als James Halliday kinderloos sterft, laat hij de hongerende mensheid een fantastisch spel na: oasis, een onlinegame die door miljarden spelers tegelijk gespeeld kan worden. Kort na zijn dood blijkt dat hij drie sleutels in het spel verstopt heeft, die leiden naar een kluis waarin de rest van zijn erfenis ligt opgeborgen. Wie de sleutels vindt, wordt in één klap multimiljonair.
De jacht op de sleutels voert honderdduizenden nerds, geeks en gamers terug naar de jaren tachtig van de twintigste eeuw, de tijd waarin Halliday opgroeide. In de popcultuur van the eighties gaan ze op zoek naar aanwijzingen en naar geluk.

Het onderwerp van dit boek sprak me meteen aan en toen ik het voor vijf euro in de boekwinkel zag staan wist ik dat ik het mee moest nemen. Ik begon er heel enthousiast aan en ik moet zeggen dat het verhaal me ook best boeide. Maar ik had wel een beetje moeite met het krijgen van een connectie met het hoofdpersonage.

Ik heb zelfs even overwogen om het boek aan de kant te leggen, uiteindelijk heb ik dit niet gedaan. Gelukkig maar want binnen twee dagen had ik het boek ineens uit! Het verhaal zit vol verwijzingen naar games, films, muziek en tv-series uit de jaren ’80. Nu ben ik geboren in de jaren ’80 maar zelf nog te jong om al die dingen mee te krijgen. Maar ik moet zeggen dat vooral de verwijzingen naar muziek, films en tv-series erg leuk was, want de meeste ken ik toch wel.

Het idee dat we ons allemaal liever in een virtuele wereld zouden willen leven dan in de echt wereld is nog een beetje vreemd. Maar het zou met niets verbazen als dit soort dingen in de toekomst gewoon mogelijk zijn. De hele jacht rondom de easter egg was wel echt ontzettend spannend vooral vanaf het moment dat ook de sixers in beeld komen.

Corrupte bedrijven zullen er altijd zijn en zeker in zo’n wereld! Het verhaal werd op geen enkel moment saai of voorspelbaar. Tot op het laatst had ik niet een vast idee van wat er zou gaan gebeuren en wie er zou gaan winnen. Ik ben dus erg blij dat ik het boek verder heb gelezen.

Het personage Wade is eigenlijk degene waarvan je het meeste te lezen krijgt. Hij zou het ei vooral willen vinden zodat hij weg kan uit het leven dat hij op dat moment lijd. Zoals ik al eerder zei heb ik best even moeite gehad om me in te kunnen leven in zijn personage. Misschien komt het ook wel omdat ik zelf geen groot gamer ben ( naast tv-series en lezen heb ik daar toch ook gewoon geen tijd meer voor?!). Maar toen ik er eenmaal inzat merkte ik al snel dat ik wilde dat Wade zou winnen of in ieder geval toch niet voortijdig het loodje zou leggen.

Ook de personages om hem heen waren voor mij even wennen, maar ze hebben stuk voor stuk karkatereigenschappen waarvan ik begrijp dat Wade ze graag in zijn vriendenkring heeft. Het mooie aan dit boek is dat ieder karakter volgens mij wel goed uitgedacht is en niemand er maar gewoon een beetje bij hangt. Je leert over iedereen wel wat meer dan wat hun avatar laat zien.

De schrijfstijl is goed, oke ik moest even wennen aan het karakter maar dat had niks met de schrijfstijl te maken. Het was vlot geschreven en vanaf het moment dat er echt spanning inkomt blijft deze ook de gehele tijd aanwezig.

Hierdoor is het boek eigenlijk nooit echt saai, zelfs niet als de karakters stil staan in hun zoektocht.

Ik ben erg blij dat ik ben blijven lezen, want uiteindelijk is dit boek echt heel erg goed. Ik zou zeggen geef het een kans en ga dit lezen!