Recensie: Marionet van Aime Carter

( van: Goodreads )

Titel: Marionet
Aimee Carter
318
Harper Collins young-adult

‘Ik bied je dit maar eenmaal aan, en mijn aanbod is nog dertig seconden geldig.’ `En als ik nee zeg?’ `Vijf,’ zei hij, en hij begon af te tellen. `Vier, drie, twee…’

Een schamele III. Meer heeft Kitty niet weten te scoren bij het geschiktheidsexamen. Met een III in haar nek getatoeëerd is ze gedoemd om de rest van haar leven in armoede te slijten – ver van alles wat ze kent, en een eeuwigheid verwijderd van haar grote liefde, Benjy. Totaal onverwacht krijgt Kitty de kans een VII te worden, de hoogste rang die er is! Helaas staat daar wel iets tegenover. Ze moet in de huid kruipen van Lila Hart, die kort daarvoor op raadselachtige wijze is verongelukt. Zo wordt ze de inzet van een levensgevaarlijk spel. Gevangen in een web van leugens en manipulatie komt Kitty voor een moeilijke keuze te staan: kiest ze voor overleven of durft ze haar nieuwe identiteit in te zetten voor de rebellen die bezig zijn met een opstand?
(van: Goodreads )

Mijn recensie

Toen ik dit boek in mijn handen had, had ik zo mijn bedenkingen. Ik wist niet zeker of ik het boek echt leuk zou gaan vinden. Weer een dystopian boek, weer een meisje dat de held moet worden. Eerlijk gezegd had ik wel even genoeg van dit soort boeken.

Maar ik besloot het toch te gaan lezen, als ik het echt niet leuk zou vinden kon ik het boek altijd weer weg leggen. Maar ik werd verrast, ik vond het boek echt heel leuk en moeilijk weg te leggen! Het verhaal is niet heel origineel maar het is wel goed geschreven. Er is ook genoeg ruimte voor de ontwikkeling van de karakters, wat ik altijd wel heel belangrijk vind ik in dit soort boeken. Al de karakters rammelen en je niet een duidelijk idee hebt wat hun motieven zijn dan komt het verhaal ook niet goed uit de verf.

Ondanks dat ik al veel dystopian boeken heb gelezen, had ik nog niet eerder een boek gelezen waarin er een dubbelganger een bepaalde rol over nam. Dus dat was voor mij in ieder geval wel uniek. Het enige wat ik wel miste is meer uitleg over de verschillende rangen. Welke banen horen waar, hoe zit de test in elkaar enz. Ik hoop dat dit in vervolgdelen nog wat verder uitgediept wordt.

Er zitten best een hoop personages in dit verhaal en in het begin moest ik echt even voor mezelf op een rijtje zetten wie ook alweer wie was. Dit boek verteld het verhaal vanuit het perspectief van Kitty, maar dit boek geeft genoeg ruimte om ook de andere personages te leren kennen. Om ook te ontdekken wat hun motieven zijn voor de acties die ze ondernemen.

Dit vind ik een heel sterk punt in dit verhaal, het feit dat elk karakter de kans heeft om te groeien en daar niet het hoofdpersonage voor nodig hebben.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik De godinnentest trilogie nog niet helemaal gelezen heb. Niet omdat ik vind dat ze slecht geschreven zijn, ze trekken me niet zo. Maar dit boek vond ik heerlijk geschreven. Ik werd echt meegesleept in het verhaal en het was moeilijk weg te leggen.

Geef dit boek een kans, want het is echt heel erg leuk! Ik ben dan ook erg benieuwd naar het volgende deel.