Recensie: Iskari de laatste Namsara van Kristen Ciccarelli

Recensie: Iskari de laatste Namsara van Kristen CiccarelliIskari: De laatste namsara by Kristen Ciccarelli
Series: Iskari #1
Published by Blossom Books on 9 oktober 2017
Genres: young-adult, fantasy
Pages: 379

“De draak torende boven Asha uit, drie keer zo groot als een paard, en sloeg met zijn gevorkte staart terwijl zijn spleetogen zich richtten op het meisje dat hem had geroepen. Het meisje dat hem in de val had gelokt met een verhaal.”

In het begin was er de Namsara: het kind van hemel en geest, die liefde en geluk bracht waar hij ook ging. Maar waar licht is, is ook duisternis – en dus was er ook de Iskari. Het kind van bloed en maanlicht. De vernietiger. De brenger des doods.

Dit zijn de legendes die Asha, dochter van de koning van Firgaard, toegefluisterd heeft gekregen in haar jeugd. Maar pas wanneer ze de meest gevreesde drakenvechter in het land wordt, neemt ze de taak van de volgende Iskari op zich – een eenzaam lot dat haar meer wapen dan meisje laat voelen.

Asha verslaat iedere draak en brengt ieder drakenhoofd naar de koning, maar dat kan haar niet redden van wat haar thuis te wachten staat: een gedwongen verloving waar Asha helemaal niets voor voelt. Wanneer ze de kans krijgt om haar vrijheid terug te kopen in ruil voor het leven van de gevaarlijkste draak in Firgaard, komt ze erachter dat er meer waarheid in de oude legendes ligt dan ze zich voor mogelijk had gehouden. Met de hulp van een stiekeme vriend – een slavenjongen die toebehoort aan de familie van haar verloofde – moet Asha achter de waarheid van de Iskari zien te komen.

Met een zucht sla ik de laatste bladzijde van dit geweldige boek om! Wow wat een rit is dit geweest en wat een ontzettend goed verhaal. Een verhaal waarvan ik alleen maar kan hopen dat mijn meiden het straks ook gaan lezen en Asha als een heldin en voorbeeld zien. Want ik hou van sterke vrouwelijke karakters, meiden/vrouwen die voor zichzelf opkomen en hun lot niet zomaar laten bepalen!

Dit boek heeft alles in zich wat ik fijn vind aan een boek. zoals al gezegd een hele sterke vrouwelijke hoofdpersoon, een mooie setting, goede worldbuilding en draken! Nu heb ik altijd al een zwak gehad voor boeken over draken en dat is zeker ook één van de redenen dat dit boek mij ontzettend aansprak. Maar ook het verhaal trok mij meteen want de Asha is een drakenjager en niet zomaar eentje nee ze is de Iskari en dat betekend de meest gevreesde drakenjager van allemaal! Hoewel ik een zwak heb voor draken en ze natuurlijk liever in leven zie, snap je in dit verhaal heel goed waarom ze op ze jagen. Ze kunnen niet allemaal schattig zijn toch?

De wordlbuilding in dit boek is ontzettend goed uitgewerkt, iets waar je in veel fantasyboeken vaak tegen aanloopt is het grote aantal plaatsen dat genoemd wordt. Soms zie je door de bomen het bos niet meer, hier is dat gelukkig niet het geval. Het blijft voor dit boek op dezelfde plaats en niet iets daarbuiten. Maar het wordt zo goed beschreven dat je tijdens het lezen het gevoel hebt dat je door de straten van Firgaard loopt en je door de bossen van over de bergen van de Rift loopt. Ik vind dit vooral voor een fantasy boek altijd erg belangrijk, je moet je echt een goed beeld kunnen vormen van de wereld die de schrijver gecreëerd heeft. In dit boek is dat erg goed gelukt en ik hoop dat dit ook in vervolgdelen net zo goed gaat lukken.

Aan Asha moet je even wennen, ze is niet een doorsnee prinses en hoewel we dat echt wel vaker zien had ik vooral in het begin wel even moeite om haar te begrijpen. Waarom ze was zoals ze was, maar dat wordt eigenlijk ook al vrij snel duidelijk en om eerlijk te zijn is dat nooit echt vervelend. Ze is geen zeurderig karakter want daar heb ik dus echt een allergie voor!

Haar verloofde is een ander verhaal, vanaf het eerste moment dat hij in het boek voorkomt heb ik dus al een hekel aan hem! Wow wat een arrogante kwal is dat zeg! Eigenlijk heerlijk toch hoe we ons mee kunnen laten slepen door de karakters van een boek?

Ik vind de karakterontwikkeling ook ontzettend sterk, want hoewel Asha zeker niet over zich heen laat lopen maakt ze nog een hele ontwikkeling door en dat is ook echt nodig voor het verhaal anders was het lang niet zo goed geweest! Je ziet een groei, een verandering en een meisje dat langzaam aan de waarheid onder ogen krijgt en hiermee om moet gaan. Wat is de waarheid en wat is een leugen?

Ik heb dit boek echt verslonden, ik vond heb gejuichd en gevloekt en ja ook gehuild Hallo het moment dat Schaduw dood gaat is echt gewoon zo hartbrekend! ik schaam me niet dat ik huil om de dood van een draak!

Hoewel het boek niet eindigd in een mega cliffhanger ben ik wel ontzettend benieuwd naar het volgende deel en ik kan dan ook niet wachten tot ik die in mijn handen heb! Ik durf te zeggen dat dit boek zeker in de top vijf met meest favoriete boeken ever komt en zeker hoog eindigd dit jaar op mijn lijstje met meest favoriete boeken van dit jaar!

En laten we tot slot de cover niet vergeten! Want wow wat is de Nederlandse editie een plaatje een boek dat je trots met de cover naar voren in je kast zet omdat je wil dat iedereen hem zien. En na het lezen van het boek hoop je dat iedereen je ook vraagt of je het boek goed vond want jeetje wat wil ik graag praten over dit boek! Maar je leent hem niet uit, want je moet er niet aan denken dat dit prachtige exemplaar kapot terug komt!

Rest mij alleen nog maar te zeggen dat nu je deze recensie gelezen hebt  je meteen naar de winkel moet rennen om het boek te kopen. Kom op, waar wacht je nog op?

4 gedachtes over “Recensie: Iskari de laatste Namsara van Kristen Ciccarelli