Recensie: De orde van de poortwachters ( Initiatie #1 ) van oli VeynDe orde van de poortwachters by Oli Veyn

universum vervagen, poorten gesloten moeten blijven en
sleutels machtiger zijn dan wapens.
De sleutelwoorden van deze Young Adult Urban Fantasy
roman zijn: liefde, onvoorwaardelijke vriendschap en
transformatie.

Ik wil ten eerste uitgeverij Godijn bedanken voor het recensie exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Een tijdje geleden werd ik benaderd met de vraag of ik het boek De orde van de poortwachters wilde lezen. Na gelezen te hebben waar het boek over ging was ik erg benieuwd en zij dus ja. Het duurde even voor ik hem binnen had als e-boek maar ik ben er toen meteen aan begonnen. Bleef mijn enthousiasme voor dit boek of was het niet wat ik er van verwacht had? Lees snel verder!

Laat ik maar met de deur in huis vallen…..Ik had wat moeite met dit boek. Ik verwachte een boek met veel actie en spanning maar het eerste deel was de hoofdpersoon vooral bezig met alle jongens in haar omgeving. Ze had iemand één keer gezien en wow hij was het helemaal, vervolgens weer een ander…..tja ik weet dat je als puber heen en weer geslingerd wordt tussen al die leuke jongens maar ik kreeg hier toch een beetje een wiplash van. Bovendien zette ik mijn vraagtekens bij de leeftijden van de jongens die ze zo leuk vond.

Nu ben ik ook niet van gisteren en ik weet dat jongere meiden vaak op oudere jongens vallen…..maar hier had ik gewoon geen fijn gevoel bij. Nu ben ik zelf mama van drie meiden misschien dat dit scheelt maar de main love interest van onze hoofdpersoon is volgens mij toch wel echt ergens achter in de twintig en zij…..17. Bovendien vind ik haar heel kinderlijk en daarom ook helemaal niet passend. Ze groeit wel wat op in het boek maar nee nog steeds niet voor dit leeftijdsverschil. Dan vind ik dat er voor een young-adult best veel seksuele toespelingen inzitten die niet zouden misstaan in een gemiddelde New Adult. Al met al zou ik mijn dochters dit boek niet al op hun 14e laten lezen zullen we maar zeggen. Dit zorgde er voor mij voor dat ik het boek minder leuk vond. Ik kan me namelijk ook niet zo goed voorstellen dat je vooral met jongens en seks bezig bent als je in een onbekende wereld terecht komt en een gruwelijke training moet ondergaan.

Dan de rest van het verhaal, vond ik dat dan wel leuk? Op de momenten dat het echt over de training ging vond ik het verhaal wel leuk. Vooral het stuk in de arena vond ik echt heel spannend en zorgde ervoor dat ik verder wilde lezen. Maar ik miste wat meer over de trainingen die ze kregen, ja wat ik las was niet leuk maar ik vond dat de focus van dit verhaal teveel gelegd werd op het liefdesleven van de hoofdpersoon terwijl ik denk dat het boek zoveel leuker zou zijn om te lezen als dat wat minder aanwezig zou zijn. Je merkt wel dat de wereld echt goed is uitgedacht, het voelt alsof de wereld echt zou kunnen bestaan en het voelt ook heel natuurlijk. Je denkt nergens, hey hier klopt iets niet want een aantal pagina’s terug was het nog anders. Ook het feit dat de hoofdpersoon eens niet ontzettend knap en slank was vond ik verfrissend.

Ik zie zeker veel potentie in het verhaal en ik denk ook zeker dat er genoeg mensen zijn die dit boek geweldig zullen vinden. Ik helaas iets minder, ik had graag wat meer ontwikkeling willen zien in de personages. Maar ook wat meer actie en wat minder liefde, maar dat laatste is natuurlijk vooral een smaak kwestie.

three-stars

Een gedachte over “Recensie: De orde van de poortwachters ( Initiatie #1 ) van oli Veyn