Recensie: De fluisterende schedel ( Lockwood & Co #2 ) van Jonathan Stroud

Published by L.S. Amsterdam on 16 september 2014
Genres: young-adult
Pages: 414

Na het donker de bel luiden en wachten achter de ijzeren lijn.
Griezels en geesten pas op! Lockwood & Co is terug!
Dankzij hun spectaculaire succes met de Schreeuwende Wenteltrap is Lockwood & Co nu een van de meest gevraagde bureaus voor paranormaal onderzoek in Londen.
Hun nieuwe zaak begint op een geplaagd kerkhof, waar de ijzeren grafkist van een sinistere arts wordt opgegraven. Zoals gewoonlijk is Lockwood vol vertrouwen over de afloop. En zoals gewoonlijk gaat alles fout: er komt een huiveringwekkende geest vrij en er wordt een raadselachtig, magisch voorwerp uit de kist gestolen.
Anthony, George en Lucy moeten het object terugvinden voor de verwoestende krachten ervan worden ontketend. Het is een race tegen de klok waarbij ze op de hielen worden gezeten door hun gehate rivalen van Bureau Fittes. Lukt het ze het complot te onthullen?
Jonathan Stroud is een Engelse schrijver. Al van jongs af aan is hij gefascineerd door fantasy-verhalen. De Fluisterende Schedel is het tweede deel in de Lockwood & Co-serie.

Het was al best een tijdje geleden dat ik het eerste deel van deze serie had gelezen, maar dat maakte gelukkig weinig uit want de belangrijke dingen uit het eerste deel wist in nog steeds. Het eerste boek was mij goed bijgebleven, ik heb toen ontzettend genoten van het boek en ook best wel wat gegriezeld. Dat laatste hoort natuurlijk ook bij een boek over geesten toch? Dit verhaal speelt zich enkele maanden na het eerste boek, Lockwood & co hebben alweer een aantal nieuwe zaken opgelost en worden nu gevraagd voor een grote zaak, waar ook andere bij betrokken zijn. Rivalen van het bureau Fittes. Ze besluiten een weddenschap af te sluiten.  Of ze de zaak oplossen en wie de weddenschap wint ga ik natuurlijk niet vertellen. Ik ga jullie wel vertellen wat ik van het boek vond.

Oké ik hou dus van boeken met geesten, want zeg nou zelf wat is er enger dan geesten. Bestaan ze of bestaan ze niet? We weten het niet en dat is wat het zo spannend maakt voor mij. Ook dit boek is daarin geen uitzondering, de geestverschijningen zijn echt super creepy en meerdere malen als ik dit boek in de avond las vond ik het geen goed plan om in het donker naar de wc te gaan. Het verhaal is spannend en er is een goede mix van spanning en ruimte voor de ontwikkeling van de personages. Ik hou daar van, want zonder goede personages kan het plot nog zo goed zijn maar zal het verhaal nooit echt gaan leven.

Dit boek gaf mij het gevoel dat ik overal bij was, zowel bij de gesprekken in huis als bij de momenten dat ze op jacht gingen naar geesten. Hoe vaak ik tijdens het lezen niet heb gefluisterd: Nee niet doen of Rennen! is haast niet op één hand te tellen. Ik vind het heerlijk als een boek je zo kan meenemen in het verhaal en je gewoon niet loslaat. Ik vond het boek op bepaalde momenten ook echt eng, ik weet zeker dat als deze boeken verfilmd zouden worden ik de films net zo creepy zou vinden. Het is de hele sfeer van de verhalen die het zo goed maakt. Nu heb ik volgens mij gelezen dat ze er een serie van gaan maken dus ik ben benieuwd of die de sfeer ook vast kunnen houden. Ik kan in ieder geval niet wachten om het volgende boek te lezen!

Hoewel het even was geleden dat ik deel 1 had gelezen, waren de hoofdlijnen me gelukkig bijgebleven dus ik had geen moeite met de referenties naar het eerste boek. Dit boek onthult ook een oud geheim en dat vond ik ontzettend tof en tevens een ontzettende cliffhanger. Dus dat maakt het dat je deel drie nog sneller wil gaan lezen!

Hou jij van boeken met geesten? Zo ja welk boek is je ultieme aanrader?