Recensie: Dreiging en Duisternis van Leigh Bardugo

Titel: Dreiging en Duisternis
Leigh Bardugo
415
Blossom Books

Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerseres verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling.
Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere krachten die zich in het land verzamelen. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling –en verder weg van Mal.
Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden. ( Van: Goodreads )

Laat ik ten eerste bekennen dat ik niet snap waarom ik zo lang gewacht heb om dit boek op te pakken. Want wow, wat is dit goed! Boek 1 vond ik al spannend, maar dit boek is eigenlijk nog veel spannender.

Doordat ik een tijdje heb gewacht met het lezen van dit deel, merkte ik wel dat ik weer even moest wennen aan de woorden ( gelukkig is daar de Blossom Books woordenlijst! ) en met het bedenken wie nu ook weer wie was in het verhaal. Maar al snel zat ik helemaal in het verhaal en kon ik het amper wegleggen.

Het fijne aan dit boek is dat de spanning gedoseerd wordt, je krijgt af en toe gelukkig even de tijd om op adem te komen voor het volgende spannende moment zich aandient. Maar het werkt allemaal toe naar de ontknoping  en o my god die is spannend!

En dat einde, laat mij alleen maar snakken naar meer!

Er zijn eigenlijk 4 personages die ik echt wil benoemen namelijk Alina, Mal, de duisterling en Nikolai/Sturmhond.

Laat ik beginnen met Alina aangezien zij de hoofdpersonage van dit boek is. Wat ik fijn vond was dat ze een duidelijke groei doormaakt in dit boek. Ze was niet meer dat naïeve meisje van het eerste boek en ik had het idee dat ze beter wist wat ze wilde gaan bereiken. Al hoewel ze nog steeds dat meisje is dat nog moet wennen aan haar krachten en niet precies weet waar ze toe in staat is.

Mal, wat heb ik hem vervloekt dit boek. Waarom liet hij Alina zo in de steek? Ergens snap ik het wel, hij voelde zich opgesloten, machteloos en hij merkte hoe Alina zich steeds verder van hem verwijderde. Maar ergens had Aline hem zo hard nodig en hij was er niet! Ik vind hem een frustrerend personage, gewoon omdat hij eigenlijk zo besluiteloos is.

De duisterling, hij zit niet zo heel veel in dit boek, maar zijn momenten zal ik niet snel vergeten. Hij is onzichtbaar eigenlijk de hele tijd aanwezig. Was ik in het eerste boek nog licht gecharmeerd van hem, dit boek hoopte ik alleen maar dat Alina en haar leger hem zouden verslaan, wat een eikel is het toch eigenlijk. Ik ben benieuwd of ik er weer anders over denk als ik het laatste deel lees.

Nikolai/Sturmhond, ik merk dat ik in dit boek echt een beetje aan het hoppen ben tussen de book boyfriends. Ik kan geen keuze maken. Alle mannen frustreren me op een bepaald moment. Maar dit boek vond ik hem toch wel de leukste. Maar ik vraag me natuurlijk wel af of hij gewoon een goede toneelspeler is zoals de duisterling of dat hij echt meent wat hij zegt. Hopelijk kom ik daar achter in het volgende boek.

Door de moeilijke woorden die je jezelf echt even eigen moet maken komt voor mij gevoel het verhaal wat moeilijker op gang. Je moet echt even wennen, maar hierdoor heb ik me niet tegen laten houden. Op het moment dat je weer een beetje op een rijtje hebt, wat alle woorden betekenen zit je er helemaal in. Daarna is de schrijfstijl heerlijk, de spanning wordt opgebouwd, even kreeg ik de tijd om adem te halen om vervolgens weer midden in de actie gesmeten te worden. Ik hou van.

Ik vond dit deel nog beter dan het eerste deel, de karakterontwikkeling en de spanning hielden me gevangen en ik kon het niet loslaten tot het boek uit was. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de ontknoping van deze trilogie!