Recensie: Cinder van Marissa Meyer

Cinder 1Titel:  Cinder
Marissa Meyer
387
Engels
Puffin

Cinder, a gifted mechanic in New Beijing, is also a cyborg. She’s reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s sudden illness. But when her life becomes entwined with the handsome Prince Kai’s, she finds herself at the centre of a violent struggle between the desires of an evil queen – and a dangerous temptation. ( van: Goodreads )

Dit is ook weer zo’n boek dat ik al heel vaak in mijn handen heb gehad. Telkens zette ik het toch weer terug, waarom? Omdat ik niet zoveel heb met cyborgs, ik was bang dat dit gegeven het hele boek voor mij minder interessant zou maken. Maar niets bleek minder waar! Ik heb echt ontzettend genoten van dit boek, ik vond het geweldig van de eerste tot de laatste pagina.

Als groot Disney fan hou ik van sprookjes, tel daarbij op dat ik praktisch ben opgegroeid in de Efteling en je heb een sprookjes fanaat for life. Dus alle boeken die een her vertelling zijn van de klassiekers wil ik graag lezen. Maar op de één of andere manier duurde het voor mij langer voor ik me ook aan dit boek waagde.

Het verhaal begint niet eens heel spannend, of in ieder geval niet de eerste paar pagina’s . Maar al snel neemt het verhaal een spannende wending en vanaf dat moment was ik echt geboeid door dit boek. Ik wilde meer weten over de wereld waarin Cinder leefde, waarom zij een cyborg was en wat is nou die mysterieuze plaag? Allemaal vragen waar ik hoopte antwoord op te krijgen door maar te blijven lezen. Geen moment heb ik me verveeld tijdens het lezen van dit boek, soms vond ik de adempauzes wel even fijn. Even een momentje om te laten bezinken wat er gebeurd was en me voor te bereiden op wat nog ging komen.

Was er dan niet wat me tegenviel aan dit boek? Nou ja niet echt, het hele cyborg verhaal vind ik nog steeds niet heel interessant om eerlijk te zijn. Als Cinder een gewoon meisje was geweest had ik het net zo spannend gevonden. Maar dit kleine obstakel heeft mijn leesplezier geen moment in de weg gestaan.

Ik hou van Cinder, het feit dat haar werk  niet iets is wat typisch iets voor vrouwen is maakt haar interessant en het laat meteen zien dat ze niet een doorsnee meisje is. ( al verraad het feit dat ze een cyborg is natuurlijk ook al veel. ) Maar ze is wel een personage dat erg worstelt met haar leven en haar gevoelens. Haar hele leven weet ze niet beter dan dat ze niets waard is en zo heeft ze haar leven ook ingedeeld. Om zich zo onzichtbaar mogelijk op te stellen. Maar ze maakt een duidelijke groei door in dit verhaal, ze ontpopt zich tot iemand die weet wat ze waard is en die bereid is om te vechten voor dat wat goed is.

De andere personages in het verhaal spelen in meerdere en mindere maten een rol in haar leven. Eén van de meest opvallende personages buiten cinder is de koningin van de Lunars. Zij is ondanks het feit dat ze nog maar weinig naar voren is gekomen in dit boek al echt een heel ontwikkeld karakter. Ze weet wat ze wil en ze doet er alle voor om het te krijgen.

Ondanks dat het een her vertelling is van Assepoester en ik er zeker gelijkenissen in zie, is het op zich geen directe her vertelling. Dat maakt het boek ook zo goed denk ik, je denkt dat je weet wat je kunt verwachten maar je krijgt toch iets anders. De manier waarop het geschreven is, is prettig. De schrijfstijl weet je vast te grijpen en je ook vast te houden.

Cinder 2

Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat, gelukkig voor mij heb ik de andere boeken in de serie ook al in mijn kast staan. Ik voorzie een kleine marathon van de andere boeken in de nabije toekomst.

2 gedachtes over “Recensie: Cinder van Marissa Meyer