Recensie: Voor jou van Jojo Moyes

Titel:  Voor jou
Jojo Moyes
428
de Fontein

Louisa’s wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen – een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin – maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.

Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Jaja ik weet het, ik ben laat met het lezen van dit fantastische boek. Ik heb me diep geschaamd in een hoekje en ben er weer uitgekropen richting mijn boekenkast om het boek eindelijk te gaan lezen. Nou ja zo ongeveer, eigenlijk zag ik gewoon de trailer van de film voorbij komen op internet en besloot ik dat ik het boek eindelijk eens moest gaan lezen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin niet zeker wist of ik dit boek leuk zou gaan vinden. Ik ben nu eenmaal niet iemand die veel romans leest. Maar het verhaal sprak me enorm aan en dat is ook de reden dat ik het nu eindelijk ben gaan lezen.

Laat ik beginne met te zeggen dat ik het echt een fantastisch boek vind en dat ik snap dat mensen hier zo enthousiast over zijn. Want het is een prachtig, ontroerend en grappig verhaal.  Ik vond Louisa echt een fantastisch karakter en de hoofdstukken tussendoor vanuit de andere personages vond ik erg mooi. Het voegde echt iets toe aan het verhaal en hoe andere keken naar de relatie tussen en Will.

Alhoewel ik wel een idee had hoe het verhaal zou eindigen raakte het me wel enorm. Ik heb echt gehuild bij het einde en wilde het boek het liefst in een hoekje smijten omdat het zoveel in me los maakte.

Het onderwerp is ook heel mooi en zeker ook heel heftig, het zet je aan het denken. Hoe zou je zelf omgaan met de situatie als je er net zo bij zou zitten als Will? Ik weet het in ieder geval niet.

Louisa is één van de leukste personages waar ik sinds tijden over gelezen heb.  Ze is lekker eigenwijs en doet ook lekker haar ding. Ze heeft echt een sterke persoonlijkheid en dat is wat me zo aansprak in haar. Ze is niet bang om zichzelf te zijn en ze stort zich dan ook vol overgaven in haar nieuwe baan. Door het boek heen merk je hoe ze groeit van toch een wat naïef dorps meisje naar een volwassen vrouw.

Will vond ik in het begin echt een eikel haha, ik kon me niet voorstellen dat ik hem aan het eind van het boek leuk zou vinden als personage want kom op dat was hij toch ook niet? Hij is echt zo’n personage dat je moet leren kennen, een personage dat langzaam je hart veroverd. Ik vond hem echt prachtig uitgewerkt en had graag wat meer over hem gelezen voor hij het ongeluk kreeg.

Natuurlijk zijn er ook nog een aantal bij personages die allemaal ook hun eigen leven hebben en een belangrijke rol spelen in het leven van deze twee hoofdpersonen. Het mooie aan dit boek is dat je eigenlijk aan het eind van het boek van alle personages bent gaan houden en wil weten hoe het nu verder met ze gaat.

De schrijfstijl is vlot, gelukkig want waar ik altijd een beetje bang voor ben bij een roman is dat het maar een beetje voort kabbelt. Maar dat is in dit geval niet zo! Het verhaal begint met een goed en zet de toon voor de rest van het boek. Ik vond het prettig geschreven en de schrijfstijl zorgde ervoor dat ik ook echt heel graag verder wilde lezen.

Ik heb echt te lang gewacht met het lezen van dit boek! Maar wow ik vond het echt fantastisch. Nu ben ik ook wel benieuwd hoe het verder gaat natuurlijk!

3 gedachtes over “Recensie: Voor jou van Jojo Moyes