Recensie Kraai en Koninkrijk van Leigh Bardugo

Recensie Kraai en Koninkrijk van Leigh BardugoKraai en Koninkrijk by Leigh Bardugo
Series: Six of crows #2
Published by Blossom Books on 30 november 2016
Genres: fantasy
Pages: 622

Kaz en zijn bende hebben een missie volbracht waarvan niemand dacht dat ze hem zouden overleven - ook zijzelf niet. Maar in plaats van de beloofde vette beloning te krijgen, worden de Kraaien dubbel verraden. Ze zullen opnieuw moeten vechten voor hun leven, en met de ontvoering van een belangrijk lid van de bende is dat zwaarder dan ooit.

Terwijl Ketterdam vanwege de gevaarlijke drug jurda parem een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op diverse wereldmachten, doen oude rivalen en nieuwe vijanden een beroep op Kaz' sluwheid en wordt de loyaliteit van de groep op de proef gesteld. Er dreigt een oorlog in de nauwe en donkere steegjes van Ketterdam - een gevecht om wraak en vergelding dat het lot van de Grisha-wereld uiteindelijk zal bepalen.

Wat heb ik uitgekeken naar dit boek! Ik vond het eerste deel echt fantastisch en was dan ook heel benieuwd naar deel twee. Zou deze net zo goed zijn, of misschien wel beter? Maar ergens ook de angst dat het boek misschien niet zo goed zou zijn want ja dat weet je ook maar nooit natuurlijk.

Gelukkig hoefde ik me over dat laatste echt geen zorgen te maken! Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog wel even in moest komen. Ik moest weer even terughalen wie iedereen was en welke rol ze gespeeld hadden. Maar op het moment dat ik die link weer kon leggen vloog ik door dit verhaal heen. Wat een ontzettend goed en mooi boek is dit!

Ik voelde me helemaal meegesleept worden in Ketterdam en het was alsof ik zelf over de straten en door de steegjes liep. Ik heb meerdere malen NEE geschreeuwd tegen dit boek, op momenten dat er iets stond te gebeuren wat ik niet wilde met één van de personages. Maar ook regelmatig enthousiast geknikt en een glimlach op mijn gezicht gehad. Dit boek bevat zoveel emoties en zoals we als fangirls altijd zeggen het geeft je all the feels!

Dat einde was echt huilen hoor! Niet alleen om de gebeurtenissen maar ook gewoon omdat ik wist dat het nu voorbij was, ik zou niet meer terugkeren naar Ketterdam, zou deze geweldige personages niet meer volgen op nieuwe avonturen. Nou ja terugkeren wel als ik de boeken herlees maar geen nieuwe avonturen meer. Toen ik dit boek dichtsloeg heb ik echt even voor me uit zitten staren. Het voelde als een enorm afscheid van een wereld waar ik echt ontzettend van genoten heb!

De personages zijn natuurlijk al wel bekend, je hebt ze leren kennen in het eerste deel maar dat neemt niet weg dat je geen nieuwe dingen leert over deze personages. Er worden nog meer achtergrond verhalen verteld en dat geeft dit boek nog meer diepgang. In het eerste boek kreeg je al veel informatie over de verschillende personages en ik vond dat echt heel veel toevoegen aan het verhaal. In dit deel heb je dat ook weer, er wordt dieper ingegaan op de achtergrond van de personages en merk dat dit ervoor zorgt dat het voelt alsof de personages je eigen persoonlijke vrienden zijn.

Dan moet ik het nog even over Kaz hebben hoor……Man in het eerste boek vond ik hem eigenlijk al geweldig. Ik hou wel van een mysterieuze bad boy! In boek twee is mijn crush alleen nog maar groter geworden! Wat een geweldig personage!

Ik hield al van de schrijfstijl van de Grisha maar deze duologie vind ik eigenlijk nog veel beter! Ik merk echt dat ik me heerlijk verlies in de manier van beschrijven van plaatsen, personages en gebeurtenissen. Voor mij werd het echt heel beeldend beschreven waardoor ik eigenlijk alleen maar nog meer genoot van het boek. Ik zag het als een film voor me afspelen. De flashbacks naar het verleden waardoor je meer achtergrond krijgt over de personages vond ik geen moment saai en haalde ook zeker de vaart niet uit het verhaal. Ik vond het juist heerlijk lezen!

Wat een knallend einde voor deze geweldige duologie, al had dit van mij wel een langere serie mogen zijn want deze wereld en deze personages hebben echt mijn hard gestolen! Ik kan niet wachten wat Leigh Bardugo nu weer voor ons in petto heeft!

3 gedachtes over “Recensie Kraai en Koninkrijk van Leigh Bardugo

1. Ik ben ooit eens begonnen in het eerste boek, maar ben er toen niet ver ingekomen omdat ik er moeilijk in raakte. Maar hoe meer recensies ik lees des te meer denk ik dat ik het toch maar eens een tweede kans moet geven :’)

2. Pingback: Book Haul december 2016 | Het leven van een Boekenworm