Recensie: The Naturals van Jennifer Lynn Barnes

Recensie: The Naturals van Jennifer Lynn BarnesThe Naturals Series: The naturals #1
Published by Disney Hyperion on 5 november 2013
Genres: young-adult, Thriller
Pages: 308

Seventeen-year-old Cassie is a natural at reading people. Piecing together the tiniest details, she can tell you who you are and what you want. But it’s not a skill that she’s ever taken seriously. That is, until the FBI come knocking: they’ve begun a classified program that uses exceptional teenagers to crack infamous cold cases, and they need Cassie.

What Cassie doesn’t realize is that there’s more at risk than a few unsolved homicides—especially when she’s sent to live with a group of teens whose gifts are as unusual as her own. Sarcastic, privileged Michael has a knack for reading emotions, which he uses to get inside Cassie’s head—and under her skin. Brooding Dean shares Cassie’s gift for profiling, but keeps her at arm’s length.

Soon, it becomes clear that no one in the Naturals program is what they seem. And when a new killer strikes, danger looms closer than Cassie could ever have imagined. Caught in a lethal game of cat and mouse with a killer, the Naturals are going to have to use all of their gifts just to survive.

Zoals ik inmiddels al best vaak benoemd heb zit ik in een heel leuk app groepje waar we onder andere veel over boeken kletsen. Eén van de boeken die daar ineens heel veel voorbij kwam was The naturals, ik was nieuwsgierig en vroeg aan de meiden waar het over ging. Nou ja eigenlijk hadden ze maar één ding hoeven te noemen: Criminal Minds. Ik ben echt gek op die serie……of vooral op Dr. Spencer Reid haha. Maar dat terzijde. Ik vind de serie onwijs interessant omdat hij echt in gaat op het profilen van de daders. Wat zijn de beweegredenen om deze gruwelijke daden te verrichten.

Daar is dan dit geweldige boek: The naturals, over een groep jongeren die eigenlijk opgeleid worden om profilers te worden. Ze hebben allemaal een profile gave, nee niet bovennatuurlijk maar gewoon normaal. De ene is heel goed in het lezen van emoties, de andere is een wandelende leugendetector maar kan zelf heel goed legen, er is iemand die heel goed is in statistieken en dan heb je er nog twee die mensen echt kunnen profilen. Ze kunnen je dingen over jezelf vertellen die je liever niet zou willen horen misschien. Maar daardoor wel goed doordringen tot de beweegredenen van de dader.

Het is eigenlijk de bedoeling dat de jongeren cold cases gaan oplossen maar al snel raken ze verstrikt in een echte zaak! In deze zaak worden vrouwen vermoord die nogal op de vermoorde moeder van één van de personages lijkt. Super spannend en de vraag is natuurlijk kunnen ze dit oplossen?

Wat dit boek een extra creepy factor meegeeft is het personage: You. Dit is de dader, ja je leest dus ook vanuit de dader. En geloof me je doet er alles aan om te achterhalen wie die dader is! Het is vooral creepy omdat het leest of dat jij de dader bent, je leest vanuit de eerste persoon en echt ik heb rillingen gehad terwijl ik het las!

De personages zijn stuk voor stuk nog jongeren en tja jongeren laten luisteren is natuurlijk erg lastig. Vooral als ze dan ook nog eens ergens zo goed in uitblinken! Waar ik me soms wel kan irriteren aan dat gedrag heb ik dat bij dit boek eigenlijk helemaal niet gehad. Ik kon me wel voorstellen waarom ze soms deden wat ze deden.

Als je nu denkt, maar dit is een young adult boek dus zo gruwelijk zal het niet zijn…..Nou ik kan je vertellen dat is het wel! Er worden geen details weggelaten, de crime scenes worden gewoon besproken, compleet met gruwelijke details en ik denk dat dit ook de reden is waarom ik het zo goed vindt. Je wordt niet gespaard en dat worden deze jongeren ook niet. Elk klein detail is belangrijk en ik merkte dat ik ook echt probeerde de zaak op te lossen tijdens het lezen van het boek.

Ik werd verrast door het einde, ik ben blijkbaar niet zo’n goede profiler want ik zag de dader echt niet aankomen haha. Ik ben inmiddels ook begonnen met het tweede deel en wow die is echt net zo goed!