Recensie: Vogelvrij ( Spellslinger #1 ) van Sebastien de Castell

Recensie: Vogelvrij ( Spellslinger #1 ) van Sebastien de CastellVogelvrij by Sebastien de castell
Series: Spellslinger #1
Published by Meis & Maas on 4 septbember 2017
Genres: young-adult, fantasy
Pages: 420

Wanneer je bent geboren als Jan'Tep en bijna 16 wordt, kan je er maar beter op voorbereid zijn om te bewijzen dat je een echte magiër bent. Dat... of een wonder moet onderweg zijn. Maar Kellen rekent op geen van beiden. Hij weet dat hij iets achter de hand moet hebben om niet in volkomen diskrediet te raken bij de Jan'Tep gemeenschap. Dus wanneer Argosi, een zwerver met drie pakken spelkaarten, in het dorp aankomt weet hij dat hij geen andere keuze heeft dan haar hulp te accepteren...

Alweer een tijdje geleden werd ik benaderd door Meis & Maas met een voorpublicatie van het eerste hoofdstuk van Spellslinger vogelvrij. Ik was serieus meteen verkocht! Ik wist dat ik dit boek wilde lezen. Ik heb natuurlijk meteen een enthousiaste e-mail teruggestuurd met de vraag of ik in aanmerking zou komen voor een recensie exemplaar, dat niet alleen ik mocht ook nog mee doen aan de blogtour!

Ik was dan ook heel blij toen ik de digitale versie in mijn postvak zag verschijnen en kort daarna begon ik aan het boek. Wat ben ik ontzettend blij dat ik dit boek heb mogen lezen want ik vond hem echt gruwelijk goed! Sinds mijn hele grote leesdip van vorig jaar heb ik wat meer moeite om in boeken te komen. Dit resulteert in veel half gelezen boeken. Maar dit boek, ik kon het gewoon niet wegleggen. Ik vergat de wereld om me heen, mijn wereld was de wereld van Spellslinger.

Ik vond het ten eerste best eens verfrissend om vanuit een jongen te lezen, de meeste boeken die ik lees zijn toch vanuit het meisje geschreven en soms vanuit beide. Maar dit boek zoog me meteen naar binnen en ik moest weten hoe het verder ging. Het begint al ontzettend goed met de eerste proef, de toon van het boek wordt meteen gezet en het laat zien dat deze auteur niet bang is om ook zijn hoofdpersonage klappen te laten vangen. Ik hou daar wel van, er zijn genoeg boeken over de perfecte hoofdpersonages maar laten we eerlijk zijn: Niemand is perfect!

In dit boek wordt dat wel heel pijnlijk duidelijk, maar ook heel duidelijk hoe je snel gaat geloven wat anderen je vertellen. Als je vanaf geboorte hoort dat gras geel is zal je dit altijd zo blijven zien. Dit geld ook heel erg voor dit boek want het zet je echt aan het denken over wie er nu eigenlijk slecht is. Dat vond ik een mooie boodschap in dit boek, niets is wat het lijkt eigenlijk.

Er waren scenes bij die echt gruwelijk waren, in de meest letterlijke zin, ik heb af en toe echt zitten lezen met kippenvel op mijn armen omdat ik me afvroeg hoe dit nog goed zou kunnen komen! Maar ook vaak met een grote glimlach om de groei die Kellen doormaakt in dit boek. Hoe hij zichzelf ontdekt en ontwikkeld tijdens het boek. Hoe hij een weg probeert te vinden in een wereld waar hij eigenlijk helemaal niet past. Maar vooral ook hoe hij op het einde als een ware held te werk gaat!

Ik ga niet teveel meer over het verhaal vertellen want ik ben bang dat ik in mijn enthousiasme mensen ga spoilen. Wat ik nog wel kwijt wil ik dat ik dit boek echt oprecht heel erg goed vond, dat ik niet kan wachten op het vervolg en dat ik vind dat iedereen dit boek moet gaan lezen! Heb je een neefje in de pubertijd die jarig is? Geef hem dit boek! Heb je een nichtje, opa, oma, broer, zus, vader,moeder,vriendin, buurvrouw het maakt niks uit geef iedereen dit boek. Maar ik vind het ook vooral leuk om te zien dat dit boek gaaf is voor zowel jongens als meisjes, ik denk dat we wel wat meer boeken kunnen gebruiken in het genre die ook echt oprecht leuk zijn voor jongens!

Dan nog even over de cover hoor! Ik vind de cover zo ontzettend gaaf! Hij is zo passend bij het verhaal en als je het gelezen hebt snap je waarom ik dat zeg! Maar het is echt een plaatje en hij staat dan ook prachtige in je boekenkast en laten we eerlijk zijn, we worden allemaal blij van een mooi boek in onze kast. Ik beken zo oppervlakkig ben ik soms echt wel hoor!

Dan kan ik alleen nog maar Meis & Maas bedanken voor het verstrekken van mijn recensie exemplaar en in ruil daarvoor heb ik mijn eerlijke mening over het boek gegeven.

Ow ja is het al 2018? Want ik kan echt niet wachten op deel twee!

2 gedachtes over “Recensie: Vogelvrij ( Spellslinger #1 ) van Sebastien de Castell