Recensie: Wonderland van meerdere auteurs

Recensie: Wonderland van meerdere auteursWonderland by Vanessa Gerrits, Patty van Delft, Marijke F. Janssen, Jennefer Mellink, Deborah Elisabeth, Jen Minkman, Eva Moraal, Rianne werring, Anne Nicolai, Chinouk Thijssen
Published by Dutch Venture Publishing on November 2017
Genres: contemporary, Thriller, fantasy
Pages: 358

Dikke sneeuwvlokken, cadeautjes onder de boom, overal lichtjes en knusse kerststalletjes: het is weer tijd voor de gezelligste maand van het jaar. In navolging van internationale bestsellers ‘Let it snow’ en ‘My True Love Gave To Me’ hebben tien young adultauteurs uit Nederland en België een bundel vol romantische kerstverhalen geschreven die je hart sneller zullen doen kloppen. Van fantasy tot contemporary en van thriller tot paranormal: ‘Wonderland’ bevat voor ieder wat wils met verhalen waarin ware liefde en de kerstgedachte centraal staan.

Met deze collectie heb je tien goede redenen in handen om lekker bij de open haard te kruipen en weg te dromen tijdens de decembermaand!

Deze recensie gaat anders zijn dan andere recensies. Wonderland is namelijk een verhalenbundel met 10 verschillende verhalen. Ik heb besloten elk verhaal apart te recenseren. Dus laten we snel beginnen in met het eerste verhaal:

It’s a match van Chinouk Thijssen

Dit is het eerste verhaal in het boek en aangezien het over kerst gaat geeft het je meteen het winter gevoel. Je ziet de sneeuw voor je en proeft de chocolademelk met slagroom. Ik heb erg genoten van het verhaal, al vond ik het hier en daar wel een beetje verwarrend. Vooral de manier waarop de ouders van Gaia omgingen met het fijt dat Gaia met iemand af had gesproken van Tinder. Ik zou als moeder mijn kind niet zomaar naar een vreemde laten gaan die ze van internet kennen ik zou dan toch willen dat die zich even voor zou komen stellen. Maar dat is misschien heel persoonlijk, ik vond het niet zo storend dat het verhaal niet meer leuk was, maar het is wel een puntje dat mij verbaasde. Wat betreft een ander puntje ga ik nu even in de spoilers: Ik vond de snelheid waarmee Milan vergeven wordt vond ik wel echt een puntje van kritiek. Ik snap dat het een kort verhaal is en je een soort happily ever after vibe wil. Maar om eerlijk te zijn zou ik mijn dochter niet meer zo snel bij zo’n jongen in de buurt laten. Hoe goed zijn bedoelingen ook zijn geweest….. . Ik heb in ieder geval het verhaal vrij snel uitgelezen en het teleporteerde me naar een winterse wereld.

Een wonder van Anne Nicolai

Dit verhaal vond ik echt ontzettend zoet, het is echt een perfect kerstverhaal! Misschien een beetje voorspelbaar hier en daar maar dat geeft eigenlijk niet. Het is gewoon echt een perfect winter verhaal, je hoopt gewoon op een happy ending voor de twee hoofdpersonages van dit verhaal. Hij was vrij snel uit, om eerlijk te zijn had dit verhaal echt wel langer mogen duren want ik heb er echt ontzettend van genoten. Het had genoeg mysterieuze elementen om vaart te houden in het verhaal en een mooie dosis chemie tussen de twee hoofdpersonages.

Maria’s kerstengel van Rainne Werring

Ik vond dit vooral een heel schattig verhaal, wat ik vooral ook leuk vond is dat er een lgbt verhaallijn inzit. Ik heb nog geen korte verhalen bundel gelezen waar dit inzit. Nu ben ik niet iemand die roept dat dit er altijd in moet zitten maar het is wel leuk om te lezen!

Zoals ik al zei dit verhaal is vooral erg schattig, het gaat over eerste echte liefdes en kerst en hoe dat samenkomt. Heel leuk gedaan en ik had het verhaal ook zo uit.

Alf van Eva Moraal

De eerste keer toen ik de titel las moest ik gelijk aan die tv. serie denken, kennen jullie die ook nog? Of ben ik echt al zou oud haha. Maar goed al snel had ik door dat dit verhaal daar niets mee te maken had. Al had ik zo af en toe wel mijn bedenkingen bij het verhaal. Voor iemand van 18 jaar vond ik dat ze af en toe behoorlijk onvolwassen beslissingen maakte. Spoiler Ik vond het feit dat ze haar ouders niet eens op de hoogte had gesteld echt heel onvolwassen om eerlijk te zijn. Ik snap dat ze boos is en graag alleen wil zijn maar ik zou haar als ouder zijn gaan zoeken en aan haar haren naar huis gesleept hebben.

Ook het vertrouwen dat ze meteen heeft in Alf vond ik niet echt geloofwaardig. Maar dat komt misschien omdat het een kort verhaal is? Er is geen tijd om echt iets op te bouwen.

De wensster van Jen Minkman

Dit verhaal vond ik qua romance verreweg het meest geloofwaardig, er was al een basis en dat was mooi om te zien! Ik merk wel dat ik meer van deze personages had willen lezen, er zat zoveel meer in. Ze voelde echt als volwaardige mensen en dat vond ik fijn. Ik merk dat ik best wel moeite heb met het lezen van korte verhalen omdat voor mijn gevoel alles zo gehaast is. Maar in dit geval had ik dat helemaal niet, ja het verhaal was te kort, maar dat komt omdat ik nog veel meer had willen lezen.

Mijn allerliefste van Deborah Elisabeth

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie dit verhaal niet helemaal volgde, dat had meer te maken met het feit dat ik niet door had dat dit in de toekomst speelde. Daardoor vond ik een bepaald element heel erg ongeloofwaardig en dat haalde het plezier wel uit het boek. Het wordt namelijk niet duidelijk benoemd dat het zich in de toekomst afspeeld. Je kunt het er wel uithalen door de brieven die één van de personages schrijft maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet snel naar jaartallen kijk tenzij ik weet dat een verhaal zich in het verleden of de toekomst afspeelt.

Als ik dat weglaat vond ik het wel een heel mooi verhaal, maar het raakte me niet emotioneel zoals andere verhalen met dit thema wel doen. Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met het feit dat het een kort verhaal is en je eigenlijk niet echt een geschiedenis hebt met de personages. Maar het is zeker een mooi verhaal met een mooie gedachte.

kerst’mis van Jennefer Mellink

Deze vond ik echt spannend, ik zat echt op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen van dit verhaal! Vooral omdat het echt mysterieus blijft tot het einde. Ik hou van dit soort verhalen, dat je niet precies weet wat er aan de hand is. Het was echt een thriller, waarvan ik wederom denk dat als deze langer zou zijn het ook een geweldig verhaal zou zijn. Het bouwt de spanning goed op en in dit geval loopt het ook nog eens heel mooi af! Echt een heerlijk verhaal voor een koude gure avond als je wat spanning wil! Wat ik wel een puntje vond, was de leeftijd van de karakters en het einde, ik wil dit niet spoilen maar voor iedereen die het verhaal gelezen heeft, jullie snappen vast wat ik bedoel.

Helse heenreis  van Marijke F. Janssen

Dit verhaal vond ik echt leuk om te lezen, het was vlot geschreven er werden goede bands benoemd ( heej zo vaak worden de echte metal bands niet genoemd in een verhaal! ) en ik had ook het gevoel dat het verhaal klopte. Ik vond de personages leuk en interessant om te lezen en hoewel ik wel zou willen weten hoe het verder gaat met hun levens vond ik het einde ook passend. Het voelde alsof het verhaal verteld was. Maar mocht er ooit meer komen is daar wel een opening voor. Wat ik vooral fijn vond was dat het verhaal niet gehaast voelde, wat ik soms wel heb met korte verhalen. Of er zoveel mogelijk in een zo’n kort mogelijke tijd gepropt moet worden. Dit verhaal had dat absoluut niet.

Droomband van Patty van Delft

Ik moet bekennen de eerste keer las ik band in het Engels dus dacht ik dat dit verhaal over een muziekband zou gaan haha. Maar goed al snel kwam ik erachter dat dit niet het geval was. Na het lezen van dit verhaal had ik graag wat meer uitleg gehad over waarom ze die band hadden, behalve natuurlijk de armband en wat die droomwereld nu precies was. Het voelde een beetje onaf toen ik klaar was met lezen. Alsof ik nog een gedeelte van het verhaal miste.

Het verhaal was verder wel heel leuk, ik vond zelf de tante één van de leukste karakters uit dit verhaal dus van haar zou ik meer willen weten. De romance was schattig en leuk en ik denk dat menig meisje hoopt zo haar droomjongen te vinden!

Suikersneeuw van Vanessa Gerrits

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wat moeite had om door dit verhaal heen te komen, dit komt voor mij vooral door de stukjes uit het boek dat de hoofdpersoon aan het lezen is. Dit kan heel goed werken en ik heb genoeg voorbeelden gezien waarin ik het fijn vond. Maar voor een kort verhaal vond ik het niet echt prettig werken. Ik werd telkens uit het verhaal gehaald en kreeg hierdoor niet de connectie met de personages die ik graag gehad had. Ik denk dat dit verhaal beter gewerkt had als volledig boek want de opzet is echt super leuk!

Als ik naar alle verhalen kijk, vind ik het een leuke bundel. Ik ben nu eenmaal niet zo’n groot fan van korte verhalen en het feit dat ik deze bundel uitgelezen heb, is al knap voor mij haha. Ik denk dat je dit boek echt in de kerstvakantie moet gaan lezen en dan met een lekkere kop warme chocolademelk en kerstkransjes naast je.

Ik wil Dutch venture publishing bedanken voor het recensie exemplaar en kom vooral vanmiddag nog even terug op mijn blog voor een interview met Marijke F. Jansen!

Een gedachte over “Recensie: Wonderland van meerdere auteurs