Recensie: The crown van Robert Lacey

Published by Boekerij on oktober 2017
Genres: non-fictie
Pages: 384
four-stars

Het officiële verhaal achter de succesvolle Netflix-serie

Groots kwaliteitsdrama en een van de duurste series ooit gemaakt: The Crown is een groot internationaal succes en won twee Golden Globes

Prinses Elizabeth had nooit verwacht dat haar vader zo plotseling zou overlijden en haar zo jong achter zou laten om de troon op te volgen. Op haar vijfentwintigste was ze koningin, hoofd van de koninklijke familie, moeder en echtgenote. Terwijl het stof van de Tweede Wereldoorlog langzaam neerdaalt in het land, staan de jonge koningin en de ervaren, maar oude Winston Churchill voor grote uitdagingen. Bovendien heeft Elizabeth achter de deuren van het paleis haar eigen beproevingen. Ze moet zich niet alleen bewijzen naar een volk en een regering, maar ook haar eigen moeder en oom moeten worden over­tuigd van hun ongelijk. Haar flamboyante zus prinses Margaret zorgt voor een groot (liefdes)schandaal en ook komen haar eigen huwelijk en moederschap onder druk te staan.

The Crown is het verhaal van de jonge jaren van Elizabeth II en hoe zij al haar kracht en elk beetje Britse beheerstheid moet gebruiken om de crises het hoofd te bieden, zowel privé als als het hoofd van een institutie. Het boek gaat nog dieper en verder dan de serie, en geeft een schitterend historisch beeld van Elizabeth, Churchill en het Engeland van vlak na de oorlog.

Robert Lacey, een gerenommeerd historicus en de koninklijke biograaf, volgt in het boek The Crown de chronologie van het eerste seizoen van de serie, waarin de jonge prinses leert hoe ze koningin moet zijn.

De pers over de serie The Crown

‘The Crown is één groot visueel spektakel, doorregen met onderkoelde dialogen en politieke en koninklijke intriges.’ de Volkskrant

‘Netflix is ervan verzekerd dat de gok van £ 100 miljoen pond zijn vruchten heeft afgeworpen. Het eerste seizoen, over de goede oude Britse onverstoorbaarheid, is de mooiste bekroning van de dienst tot nu toe.’ The Guardian

‘Golden Globe-winaar The Crown is de beste serie die je nu zou moeten kijken. Het is de perfecte vervanging voor Downton Abbey.’ Vanity Fair

‘Een prachtig beeld van Elizabeth, Churchill en het na-oorlogse Groot-Brittannië.’ Veronica Magazine

'In het boek The Crown, plaatst Robert Lacey alle spraakmakende scenes in historisch perspectief.' Blauw Bloed

'Een indrukwekkend boek!' Baarnsche Courant

Ik mocht hiervoor mee doen aan een recensie team van uitgeverij boekerij en heb dus een exemplaar ontvangen in ruil voor een eerlijke recensie.

Ik beken, ik ben laat met The crown. Ik ben hem pas vorig jaar gaan kijken maar was meteen verslaafd! Wat een ontzettend toffe serie! Dus toen ik zag dat ze mensen zochten om het boek bij de serie te recenseren heb ik mezelf meteen opgegeven. Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat ik eruit gekozen zou worden maar ik had geluk en al snel kreeg ik het boek binnen.

Het is geen gewoon leesboek en eigenlijk is het, het beste om dit boek te lezen terwijl je de serie kijkt. Je krijgt eigenlijk per aflevering meer informatie over wat er nu echt en fictie is in de serie. Maar ook meer achtergrondverhalen over het koningshuis. Er staan ook echt prachtige foto’s in van zowel de serie als officiële foto’s van het koningshuis.

Ik vond de informatie de gegeven is echt super interessant, maar ook ik had natuurlijk soms stukken die ik saai vond. Het is natuurlijk ook geen fictief verhaal en dat leest toch altijd net weer even anders. Ik merkte dan ook dat ik dit boek niet even in één keer kon lezen. Ik heb het echt af en toe even weggelegd voor een ander boek en pakte het dan weer op om een hoofdstuk of twee te lezen.

Zoals ik al eerder aangaf is het eigenlijk het meest leuke om eerst de aflevering te kijken en dan het desbetreffende hoofdstuk te lezen. Zo zit je nog midden in het verhaal en is het echt een hele toffe aanvulling op de afleveringen. Ik vond zelf de foto’s ook echt prachtig en een hele mooie aanvulling op het boek. Ook de extra informatie over de personen die je terugziet in de serie vond ik erg interessant, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het Engelse koningshuis ook heel interessant vind.

Ik kan dit boek echt aan iedereen aanraden die fan is van de serie en meer wil weten over het verhaal van Koningin Elizabeth

four-stars