Recensie: Things no one will tell fat girls: A handbook for unapologetic living van Jes Baker

1. It's Possible to Love Your Body (Today. Now.)
2. You Can Train Your Brain to Play Nice
3. Your Weight Is Not a Reflection Of Your Worth
4. Changing Your Tumblr Feed Will Change Your Life
5. Salad Will Not Get You to Heaven
6. Cheesecake Will Not Send You to Hell

With her trademark wit, honesty, and rallying spirit, veteran blogger and advocate Jes Baker makes the case for embracing a body-positive worldview, changing perceptions about weight, and making mental wellness a priority. Alongside notable guest essayists, Baker calls on all people to reject fat prejudice, fight body-shaming at the hands of marketing and media, and join the life-changing movement with one step: change the world by loving your body. If you're a person with a body, this book is for you.

Als eerste body positive book las ik het boek body positive power, maar aangezien deze in Juli in het Nederlands uitkomt laat ik de recensie van dat boek nog even staan. Als tweede boek las ik Things no one will tell fat girls, dit boek was voor mij ook echt herkenning van zoveel dingen!

Laten we beginnen dat ik ook het gevoel heb dat ik als dikkerd niet meetel omdat ik niet aan het ideaal plaatje voldoe, ik zou ook nooit een vriend krijgen ( inmiddels 14 jaar samen en bijna 4 jaar getrouwd ) en ik ben ook echt heel ongezond! Dit is zo herkenbaar, zal iedereen dat denken die mij op straat ziet? Vast niet maar ik denk dat er best een grote massa mensen is die dit voordeel al klaar hebben staan zodra ze iemand zien die dik is. Al het bovenstaande hoeft helemaal niet waar te zijn en dat is eigenlijk wat dit boek je verteld.

Je denkt dat je geen bikini aankan? Waarom niet? Draag die bikini als je dat wil! Je denkt dat je niet mag genieten van je ijsje op een warme zomerdag? Think again, natuurlijk mag jij dat ook gewoon. Het laat je eigenlijk zien dat alles wat je verteld is gewoon niet waar is. Hoewel er nog steeds vooroordelen zijn over mijn gezondheid, kan ik je vertellen dat ik hartstikke gezond ben! Geld dat voor iedereen? Nee. Betekend dit dat deze mensen niet van zichzelf mogen houden? NEE!!!! Iedereen verdiend respect, iedereen verdiend het om van zichzelf te houden en hiermee wordt overgewicht niet gepromoot. Het is gewoon nu eenmaal een feit dat iedereen dit verdiend.

Nu gaat dit boek natuurlijk vooral over mensen met overgewicht maar wat belangrijk is in de body positive community is dat iedereen van zichzelf mag houden. Groot, klein, dik, dun, homo, hetero, etc. Het maakt niet uit je bent het waard om van jezelf te houden en om van gehouden te worden!

Ik vond de boodschap in dit boek echt heel erg sterk, ik voelde me zelfs een beetje boos worden op de media die ons al deze dingen blijven vertellen en eigenlijk het ideaalbeeld in stand houden zoals het is. Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak krijgt die slanke vriendin te horen dat ze niet zo slecht moet eten als ze voor de vierde keer die week een pizza naar binnen schuift? Het antwoord is heel zelden! Maar als ik met mijn kinderen bij de zoals wij dat noemen grote gele M zit reken maar dat er mensen zijn die oordelen over mij. Die zal daar wel vaak zitten, zou je dat nou wel doen al dat vette eten? Ineens is het heel normaal om iemand aan te spreken op zijn/haar eetgedrag. Het wordt dan ook nog onderbouwd door alle ziektes die ik kan krijgen waar ik meer risico op loop…..tja dat kan, maar mijn man met zijn geweldig goede BMI kan dat ook krijgen maar daar wordt het niet tegen gezegd omdat zijn BMI wel goed is. Ondertussen en ik lieg niet drinkt hij alleen maar Cola…..Ook niet echt gezond toch?

Wat dit boek eigenlijk wil zeggen is dat we moeten leren onszelf niet zo te straffen, weer lekker te gaan leven en weer een gezonde relatie op te bouwen met ons eten. Want daar gaat het natuurlijk fallikant mis op het moment dat we gaan diëten, we labelen ons eten in goed en slecht en zodra we ook maar één hapje “slecht” eten hebben gegeten zijn we gelijk slap, hebben geen doorzettingsvermogen en denken we: Ach ja nu kan dat andere stuk chocola er ook wel in.

Zoals jullie zien maakt dit boek veel in mijn los en ik wil daar graag ook wat meer over schrijven maar daarvoor wil ik eerst een ander boek lezen waardoor ik mijn mening wat meer kan onderbouwen.

Laat ik afsluiten met het feit dat dit boek fantastisch was, ik heb gelachen, ik heb gehuild maar ik heb vooral heel veel geleerd!

Een gedachte over “Recensie: Things no one will tell fat girls: A handbook for unapologetic living van Jes Baker