Recensie: Damn, Honey van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen

Recensie: Damn, Honey van Marie Lotte Hagen en  Nydia van VoorthuizenDamn, Honey by Marie Lotte Hagen, Nydia van Voorthuizen
Published by Blossom Books on 30 augustus 2018
Genres: non-fictie, Feminisme
Pages: 92

"Mannen en vrouwen zijn hier gelijkwaardig, dat staat in de wet. In Saudi-Arabië, dáár is het pas erg. Wees blij dat je nageroepen wordt. Vrouwen doen het zichzelf ook wel een beetje aan, hè? Zo zit de maatschappij nu eenmaal in elkaar. Het was maar een grapje, daar hoef je niet zo serieus op te reageren, hoor. Mannen hebben het ook zwaar."

Damn, honey.

Je flappen moeten verbergen. Alle ballen in de lucht kunnen houden. Zonder relatie niet compleet zijn. Dat seks om de man draait. Dat het je eigen schuld is als je nageroepen wordt.

Marie Lotte en Nydia zijn er klaar mee. In dit pamflet schoppen ze deze misvattingen dan ook graag voor je onderuit. Ondersteund door hun eigen ervaringen roepen zij iedereen op om eens na te denken over de wereld om je heen en om vooral te doen waar je zelf zin in hebt.

Voor alle moeders, oma's, vriendinnen, collega's, jonge meisjes en alle andere vrouwen. En ook voor henzelf.

Ik ga er vanuit dat de meeste mensen wel de kritiek hebben meegekregen over het boek van Jamie Li. Ikzelf was er ook niet echt over te spreken. Nou ja van wat ik er van gehoord en gelezen heb want om eerlijk te zijn moet ik bekennen dat ik het boek zelf niet gelezen heb en dat ook niet van plan was. Om het even kort samen te vatten, als vrouw moet je je vooral schikken naar de wil van je man/vriend en verberg alsjeblieft al je vetrollen en flappen! Als tegengeluid schreven Marie Lotte en Nydia een tegen geluid en dat is het pamflet Damn, Honey geworden. Als je het mij vraagt is het een super belangrijk boekje dat iedereen zou moeten lezen. Niet alleen vrouwen, maar ook mannen want er staan gewoon zoveel goede dingen in!

Laten we beginnen met body positivity, zoals jullie weten ben ik daar best wel mee bezig. ik ben druk bezig met het accepteren van mezelf zoals ik ben en hoewel ik al best wel een eindje ben, zijn er nog steeds dingen waar ik wel aan wil werken. Dit boekje verteld daar ook over en hoe onzeker de auteurs zelf waren over hun lichaam en hoe ze daar mee om gaan. Er staat ook een prachtig lijstje in met dingen die je kan doen in plaats van je druk maken om je lichaam. Ik vond het een geweldig stuk, dat mij ook weer een beetje verder op weg helpt met mijn eigen reis naar body positvity.

Ook het stukje over seks vond ik erg treffend, want laten we eerlijk zijn, er wordt ons als heel jong verteld dat we ons in zekere zin moeten schamen voor ons lichaam. Dat seks iets is wat we zo lang mogelijk moeten uitstellen en vooral als vrouw niet teveel bed partners hebben want dan ben je een slet. Ook hier wordt weer op treffende wijze verteld wat nu het verschil is voor mannen en vrouwen op dit gebied en hoe achterlijk dit eigenlijk verdeeld is.

Ik ben zelf mama van drie meiden en hoewel die nu nog niet de leeftijd hebben om hier mee bezig te zijn hoop ik toch dat mijn meiden zich straks vrij kunnen voelen om te doen waar zij zin in hebben. Dat zie niet voor hoer uitgemaakt worden, dat ze kunnen dragen wat ze willen, kunnen liefhebben wie ze willen liefhebben en vooral lekker doen waar ze zin in hebben. Want dat is het allerbelangrijkste vind ik.

Dit boekje is denk ik één van de belangrijkste boekjes dat dit jaar is uitgekomen, het maakt pijnlijk duidelijk dat we nog steeds feminisme nodig hebben, voor de belangrijke zaken, voor onze dochters en de dochters van onze dochters. Want hoewel we best al ver zijn gekomen, zijn we er nog lang niet.

Ik las dit boekje in een paar uur uit, het duurde langer omdat ik ondertussen ook druk aan het appen was met vriendinnen onder andere over dit boek. Maar ik kon het niet meer weg leggen ik wilde dit boek gewoon uit hebben.

Ik snap dat heel veel mensen beginnen te kreunen en met hun ogen rollen als ze het woord feminisme horen,  we zien namelijk zoveel feminisme in de media de laatste tijd en soms zitten daar best een beetje zweverige dingen bij. Maar dit boekje dealt met problemen waar wij als vrouwen elke dag weer tegen aan lopen. Opmerkingen van mannen want ja daar doen we het voor toch? Maar ook opmerkingen van andere vrouwen, we maken elkaar af terwijl we elkaar eigenlijk zouden moeten steunen. Kortom: Doe vooral waar je zelf zin in hebt, of dit nu te maken heeft met kleding, seks of wat dan ook in je leven!