Recensie Kingdom of Ash van Sarah J. Maas

by Sarah J. Maas
Genres: fantasy, young-adult

Waarschuwing: Deze recensie kan spoilers bevatten voor Kingdom of Ash en de rest van de serie

Daar was hij dan, het laatste boek in deze serie, ik moet eerlijk bekennen dat dit mijn favoriete serie van Sarah J. Maas tot nu toe is. Ik heb echt genoten van de personages en de gebeurtenissen. Maar jeetje wat was dit boek dik! Ik hoopte dat het boek de omvang helemaal waard zou zijn en ik kan je vertellen dat was het ook!

Ik had even wat moeite om in het verhaal te komen, ik was er een beetje uit, personages die ik even op moest frissen en de start van het boek is een beetje langzaam. Dat is helemaal niet slecht maar daardoor duurt het wel even voor je er in zit. Maar als dit boek je dan eenmaal pakt dan wil je alleen maar weten hoe het afloopt! Je wil weten wat er gaat gebeuren, wie gaat dit overleven en wie niet?

Ik denk dat dit wel het boek was waar ik het meest naar uit keek dit jaar, maar ook meteen het boek dat ik het meest vreesde. Want wat als het niet zou zijn zoals ik verwachtte, wat als dit boek uit de serie mij zou teleurstellen. En precies al die dingen zorgde ervoor dat ik in eerste instantie niet in het boek kwam. Ik was bang dat dit boek mijn hele mening over de serie zou veranderen. Ik las wat anders tussendoor en daarna besloot ik het nog een kans te geven. En ik ben blij dat ik dat gedaan heb, de druk was eraf, anderen hadden het al gelezen en waren enthousiast. Dus vol enthousiasme dook ook ik weer in het boek en toen klikte het.

Ik dook er vol overgave in en ik ervoer eindelijk wat al die anderen al hadden doorstaan. De blijdschap, de spanning, het verdriet. Ik denk niet dat ik meer gehuild heb bij een enkel ander boek, Je leeft zo mee met deze personages dat je ze ook gewoon niet meer ziet als personages. Ze zijn een onderdeel van je leven geworden. Waar ik begon met Celeana als favoriet personage is zij geheel vervangen door Manon, wat een bad ass chick is dat en ik hou van haar en Abraxos. Als er een serie over haar zou komen zou ik het meteen kopen en lezen!

Wat ik vooral heel mooi vond is dat in dit boek voor het eerst iedereen echt bij elkaar kwam, alle personages die je door de serie heen hebt leren kennen en die het gehaald hebben tot dit laatste boek komt samen. De vreugde, het verdriet en de bewondering voor elkaar is geweldig om te lezen. oké nu volgt er een spoiler, ik heb hem vaag gemaakt dus klikken op eigen risico!

O mijn god, de thirteen had ik dus echt niet zien aankomen! Ik heb echt gehuild als een klein meisje en elk moment dat ze weer benoemd werden. Als ik nu de serie ga terug lezen denk ik echt dat ik weer ga huilen! Wat was dat hoofdstuk erna vanuit Manon ook monsterlijk goed geschreven zeg!

Ik ben blij dat ik even gewacht heb met dit boek, dat de hype even iets minder groot was en ik het gevoel had dat ik er ook echt rustig van kon genieten. Het is met recht een prachtige afsluiter van deze serie, iets waar ik benieuwd naar was aangezien de andere serie eigenlijk nog verder loopt. Maar dit heeft Sarah J Maas echt heel erg goed gedaan! Hoewel ik nog wel honderd boeken over al deze personages zou kunnen lezen. Ze hebben voor altijd een speciaal plekje in mijn hart!

Dit boek was alles wat ik gehoopt had, actie, magie, tranen, een lach en heel veel spanning. Het is elke pagina waard en ik hoop dat ik snel de tijd vind om gewoon de hele serie nog eens te lezen!

Heb jij Kingdom of Ash al gelezen en wat vond jij er van?