Recensie: Verschijning van Joany de Vries

Recensie: Verschijning van Joany de VriesVerschijning by Joany de Vries
Published by Uitgeverij Volt Genres: young-adult, Paranormal
Pages: 304
Goodreads

Jeanne Weeber is de dochter van ‘s werelds populairste YouTube-ghosthunter. Met een team bestaande uit Jeanne, haar vader Howard, zijn rechterhand Nick en clown / cameraman Mirza reizen ze van hot naar her om spooklocaties te onderzoeken. Meestal blijkt er niets bovennatuurlijks aan de hand te zijn, maar aangezien spoken goed zijn voor toerisme, zijn Howard en zijn team tegen een vergoeding wel bereid om wat bewijsmateriaal te fabriceren

Als het team een opdracht uit Nederland krijgt aangeboden neemt Jeanne de opdracht stiekem aan. Ze wil altijd al graag naar Nederland; het land waar haar moeder, die ze nooit heeft gekend, vandaan komt. Ze reist in haar uppie af naar Eindhoven, waar ze wordt opgepikt door Wietse, haar online gevonden gastheer in Oss.

Samen gaan ze op zoek naar Jeanne’s moeder. Dat levert een zoektocht op die leidt langs ouija-borden, op hol geslagen kuddes wisenten en mogelijk sinistere huisdieren, waardoor Jeanne begint te vermoeden dat ze dit keer écht op een bovennatuurlijk mysterie is gestuit.

ISBN: 9789021415796

Al een tijdje wisten we dat dit boek eraan zat te komen, het boek van Joany wat mij echt onmiddellijk aansprak, want een boek over ghosthunters? Yes please! En wat super tof is, is dat dit boek zich ook nog eens voor het grootste gedeelte in Nederland afspeelt. We lezen veel geestverhalen uit het buitenland maar uit Nederland tja dat zien we dan weer niet zo vaak helaas. Maar goed laten we snel beginnen aan de recensie:

De achterflap:

Die vind ik dus al meteen intrigerend, ik wil meteen weten hoe het boek gaat, zijn er echt geesten en wat is het verhaal erachter? Het maakt mij nieuwsgierig en voor ik het weet ben ik heerlijk vertrokken in dit boek.

“Ik vond de beschrijvingen van de plaatsen enz. ook echt heel erg goed en fijn, het was niet te beschrijvend maar je kreeg wel echt een heel goed beeld van het verhaal.”

Mijn mening:

Dit boek is echt heel erg goed! Op bladzijde twee zit ik al hardop te lachen en een aantal hoofdstukken verder lopen de rillingen over mijn rug. Ik merk dat ik helemaal meegezogen wordt in het verhaal. Ik vind het vooral heel erg tof dat het in Nederland speelt, tijdens de boekpresentatie vertelde Joany al dat ze ook echt onderzoek gedaan heeft naar de plek en de verhalen er rondom. Dat merk je, niet dat ik weet wat de verhalen zijn maar je hebt tijdens het lezen echt het gevoel dat de auteur weet waar ze over schrijft. Ik vond de beschrijvingen van de plaatsen enz. ook echt heel erg goed en fijn, het was niet te beschrijvend maar je kreeg wel echt een heel goed beeld van het verhaal.

Dan de personages, die waren voor mij echt perfect, ook hier leer je ze vooral door het verhaal heen kennen, er wordt een korte beschrijving gegeven zodat je je een beeld kan vormen en daarna leer je ze steeds beter kennen. Ik vond het heerlijk om eens te lezen over een heldin die niet perfect is, de uitverkorene en ook meteen weet hoe alles werkt. Ze moddert maar wat aan en dat vind ik heerlijk! Het is gewoon veel echter dan al die perfecte meisjes als je het mij vraagt. Het was ook wel leuk dat ze eens wat aan de mollige kant was en niet gespierd en atletisch. Wat dat betreft vind ik het een geweldig hoofdpersoon. Maar ook wat betreft karakter vond ik haar heerlijk! Passend bij de leeftijd, maar je merkt wel de naïviteit van een meisje dat eigenlijk niet normaal naar school gaat.

“Ik vond het heerlijk om eens te lezen over een heldin die niet perfect is, de uitverkorene en ook meteen weet hoe alles werkt. Ze moddert maar wat aan en dat vind ik heerlijk!”

De rest van de groep vond ik ook echt stuk voor stuk leuke personages en stuk voor stuk personages waar ik graag meer van zou willen lezen. Als er nu van elk personage nog een boek uit zou komen zou ik het meteen kopen. Ik vond haar vader ook een erg leuk personage, ik wil niet teveel weg geven maar hij heeft echt een aantal hele grappige momenten. Ook aan diversiteit is gedacht in dit boek en waar dat soms wat geforceerd voelt is dat in dit boek helemaal niet zo. Het wordt even benoemd maar het is niet dat telkens benoemd wordt dat dat ene personage telkens zijn/haar seksualiteit moet benoemen. Ik weet dat diversiteit belangrijk is voor lezers, maar we willen het ook normaliseren en ik denk dat dit boek dat perfect doet.

En nog even he, dat einde vind ik dus heel goed! Ik wil er niet teveel over zeggen omdat ik dan teveel weggeef maar ik was er blij mee. De manier waarop het afloopt is gewoon echt goed gedaan en eigenlijk schreeuwt dit boek om meer van deze personages.

Mijn conclusie:

Dit boek is heerlijk voor alle fans van Supernatural, er zitten ook heel wat verwijzingen in! Maar het is vooral een boek voor mensen die niet als ik heerlijk op de bank kunnen kruipen met een boek dat je laat lachen maar soms ook laat rillen. Een boek waarbij je denkt, wat is er om het hoekje en wil ik het eigenlijk wel weten? En is in het donker slapen echt zo belangrijk of kan er wel een lichtje aanblijven vannacht?

Dus ik zeg koop dat boek want geloof me je wil dit lezen!