Recensie: Knap voor een dik meisje van Tatjana Almuli

Recensie: Knap voor een dik meisje van Tatjana AlmuliKnap voor een dik meisje by Tatjana Almuli
Published by Nijgh & van Ditmar on 9 april 2019
Genres: non-fictie
Pages: 192
Goodreads

Tatjana is al haar hele leven dik. En krijgt dus al zo lang ze zich kan herinneren ongevraagd commentaar op haar lijf. Naaste familie, wildvreemden, specialisten: iedereen vindt het nodig haar te vertellen dat dik zijn iets slechts is en dat ze daar zo snel mogelijk iets aan moet doen. Alsof het haar niet al duidelijk was hoeveel haar extra kilo's haar hebben gekost. In haar puberteit waren er geen prille liefdes of eerste seksuele ervaringen, geen onbezorgd ontdekken van de wereld. In plaats daarvan waren er pestende klasgenoten, stiekeme vreetbuien en een constante schaamte.
Wanneer ze eenderde van haar lichaamsgewicht verliest ervaart ze voor het eerst de privileges die bij slank zijn horen. Toch neemt het ongevraagde commentaar alleen maar toe – al helemaal als ze weer begint aan te komen. In dit boek neemt ze zélf de regie in het gesprek over haar lichaam, en doet ze openhartig verslag van het leven als dikke vrouw in een land waar dun zijn de norm is.

De achterflap:

Eigenlijk weet je al waar je aan begint als je de achterflap leest, je gaat een boek lezen over een meisje dat al haar hele leven vecht tegen alles en iedereen omdat ze dik is. Ik vond het in ieder geval al meteen prikkelend genoeg om aan het boek te beginnen.

Mijn Mening:

Nadat ik het boek dichtsloeg dacht ik het volgende: Wow wat een heftig en ontroerend verhaal, maar ook het verhaal van een vechter.

Het boek verteld echt het levensverhaal van Tatjana , van babytijd tot nu en ik slokte echt elke letter op. Het was voor mij op sommige punten herkenbaar maar op heel veel punten gelukkig ook niet. Want wat zij allemaal al heeft meegemaakt is echt heel heftig.

Dit boek laat ook echt zien hoe het gesteld is met de medische wereld wat betreft stigmatisering van dikke mensen. Want zelfs ik als privileged fatty ( wat inhoud dat ik nog gewoon in het vliegtuig pas zonder riemverlenger, kan shoppen in de normale winkels etc. ) heb hiermee te maken. Kun je nagaan hoe het voor iemand is waarbij het gewicht nog hoger is!

Ik vind het echt heel knap dat ze haar verhaal gedaan heeft want het is geen gemakkelijk verhaal, ze heeft veel meegemaakt en eigenlijk stuit ze vooral op onbegrip, krijgt ze te horen dat ze nooit een man zal vinden en wordt alleen maar onzekerder gemaakt. Als je dan bedenkt dat ze het tegendeel bewezen heeft in al deze dingen dan kan je daar alleen maar respect voor hebben.

Zo verteld ze ook dat ze meegedaan heeft aan Obese en daar veel gewicht is verloren, dat ze zich helemaal niet zo gelukkig voelde als dat ze verwacht had en daar ligt nu precies de zere vinger in deze hele maatschappij. Dat wat ons altijd voorgehouden wordt, als we slank zijn, zijn we gezond, fit en gelukkig en lacht het leven ons toe. En zo werkt het dus helemaal niet!

Ze komt het gewicht dan ook weer aan en natuurlijk zien mensen dat, ze maken er opmerkingen over en wow ik vind het knap dat ze uiteindelijk zo’n sterke jonge vrouw is geworden ondanks alles!

Mijn conclusie:

Of je nu dik, dun, klein, groot of schaap bent lees dit boek! Het legt namelijk haarfijn uit waar het mis gaat in onze samenleving wat betreft dikke mensen! Bovendien is het ook nog eens een super mooi verhaal over een erg dapper meisje!