Recensie: Wat een tijd om alleen te zijn van Chidera Eggerue

Recensie: Wat een tijd om alleen te zijn van Chidera EggerueWat een tijd om alleen te zijn Published by MUS on juni 2019
Genres: non-fictie
Pages: 192
Goodreads
two-stars

In Wat een tijd om alleen te zijn! is The Slumflower je levensgoeroe, vertrouwelinge en beste vriendin. Ze laat je zien dat alleen zijn niet slechts gewoon oké is: het is zo ongeveer het allerbeste wat je verdorie ooit is overkomen. Zoals ze zegt: ‘je bent bad as hell en gemaakt met een bedoeling.’ Het is tijd dat je je dat beseft.

De stapels verhelderende spreekwoorden uit het Igbo van haar Nigeriaanse moeder en Chidera’s eigen kleurrijke artwork maken van Wat een tijd om alleen te zijn! dé gids die je helpt je eigen weg in de moderne wereld te vinden. Beslis wat je waard bent, neem tijd om te helen en geef jezelf kracht in deze rommelige wereld. Vermijd andermans demonen en realiseer je dat iedereen zichzelf beschermt tegen iets – hoe agressief hun methode ook mag zijn. Onderhoud en ontwikkel gezonde relaties en vermijd giftigheid in je vriendschappen.

Ik heb een recensie exemplaar ontvangen in ruil voor een eerlijke recensie

Deze recensie is een beetje anders dan je van me gewend bent omdat het geen verhaal is. Het is meer een soort van zelfhulpboek. Ook niet echt maar weet even niet hoe ik het onder een andere categorie kan plaatsen.

Laat ik beginnen met het feit dat ik echt heel enthousiast was toen ik dit boek ontving, het leek me een heerlijk boek om te lezen met wijsheden die je toe kan passen in het dagelijks leven. Je hoeft niet perse echt alleen te zijn om dit boek te kunnen waarderen. Het leek me meer een boek dat je het inzicht zou geven in hoe je ook oké kan zijn met jezelf dat je niet iemand anders nodig hebt om gelukkig te zijn.

Ik denk dat dit boek voor sommige mensen dit ook wel echt uitdraagt. Ik vond het vooral een boek waarbij ik me schuldig ging voelen over mezelf. Een boek wat eigenlijk zegt je moet de schuld niet bij een ander leggen maar vooral bij jezelf en hoewel ik er een voorstander van ben dat je altijd je eigen aandeel in een situatie moet kunnen zien vind ik dat bij dit boek wel erg zwart wit.

Wij zijn als mensen een sociaal wezen wat betekend dat we interactie met andere ook prettig vinden en het ook nodig hebben. Daar zijn al genoeg experimenten mee gedaan. In het boek staat ook dat het zelfs niet persoonlijk bedoeld is als iemand vriendelijk tegen je is, dat het een reflectie is van hoe mensen over zichzelf denken. Maar ook dat je het je niet persoonlijk moet aantrekken als andere misbruik van je maken. Persoonlijk vind ik dat nogal een uitspraak, want hiermee geef je anderen voor mijn gevoel juist een vrijbrief om te blijven doen wat ze doen. Ik denk dat wij als mensen elkaar inzichten kunnen geven, van elkaar kunnen leren en dat gevoel kreeg ik absoluut niet terug in dit boek.

Ik vond het boek ook echt rommelig opgezet, het gaat een beetje van de ene kant naar de andere en dat maakte het ook lastig om te lezen en je aandacht erbij te houden.

Ik moet zeggen dat ik het boek uiteindelijk best teleurstellend vond, het was niet wat ik gehoopt had en toen ik het uit had had ik niet het gevoel dat het echt iets had toegevoegd voor mij. Maar misschien dat een ander er weer hele andere boodschappen uithaalt dan ik.

two-stars